FAQ
Här svarar vi på vanliga frågor.
Frågor om oss
Klocksalongen startades 2020 av David Fors.
David har varit fascinerad av klockor sedan 14 års ålder och genom sitt stora intresse har han med tiden byggt upp sin expertis inom exklusiva klockor.
Klocksalongen är inriktad på vintage klockor och främst dam modeller av exempelvis Rolex och Cartier.
Företaget har ett brett nätverk och använder sig av flera kunniga underleverantörer samt urmakare i Europa.
Alla klockor vi säljer har blivit noga verifierade av oss samt dokumenterade med heldetaljerade bilder på alla verifikationsdelar av klockan.
Paketering i form av vår egna låda eller en klockpouch. Detaljerad kvittens samt äkthetsintyg utfärdat av oss medföljer alltid vid köp. I vissa fall kan även tillbehör som klockans original garantipapper/certifikat, låda, booklets, tags följa med. Då står detta angivet.
Leverans
Ja vi kan alltid skicka klockan fullt försäkrad med DHL express hemleverans. Leverans tiden är 1-2 arbetsdagar.
Ja leverans adressen kan ändras men bara av den faktiska köparen som är noterad på kvittensen samt betalningen.
Ja om man befinner sig i Stockholmsregionen kan man få klockan budad hem till dörren.
Betalning
Vi kan idag erbjuda våra kunder följande alternativ när det gäller betalning:
- Betalning via Swish
- Förskottsbetalning via faktura
- Bankgiro/banköverföring
Nej vi tar inte emot några betalnings kort eller kredit kort. Detta är för att undvika kortbedrägerier som tyvärr förekommer inom lyx och kapitalvaror.
Nej vi kan inte acceptera kontanter som betalnings medel då det går emot våra bankavtal.
Garantier
Ja alla klockor vi erbjuder kommer alltid med 12 månaders funktionsgaranti.
Det första man ska göra är att kontakt oss så vi kan utvärdera om problemet faller under garantin.
Om problemet går under garantin så åtgärdar vi det kostnadsfritt hos våra egna aktörer.
Självklart kan man välja att gå till någon annan aktör för att åtgärda problemet, detta täcker dock inte garantin.
Alla reparationer och service vi gör utförs utifrån våra riktlinjer vilka kan skilja sig något från en auktoriserad återförsäljares. Vi utför service och reparationer hos våra samarbetspartners, ej hos en auktoriserat servicecenter.
Frågor om klockor
Om klockan är automatisk och inte har använts på över ca 40 timmar så kommer klockan stanna.
Detta är för att klockan vrids upp under användning. Då får man ställa tiden på nytt och datumet samt använda klockan.
Om klockan stannar med ofta trots användning dagligen kan det vara något som behöver åtgärdas.
Om en Quartz klocka har stannat är det oftast batterier som behövs bytas.
Alla klockor vi säljer har normalt tre positioner:
Första positionen är för uppdrivning av gångreserven.
Andra positionen ställer man normalt datumet via quickset funktionen.
Tredje positionen ställer man tiden.
Notera att man ska vara lite finkänslig genom hela ställningsprocessen.
Är du osäker? Kontakta oss så hjälper vi Er!
På vissa modeller har man finjustering i låset som skapar möjligheten att själv ändra storleken något. Det går även ta bort eller sätta dit individuella länkbitar om finjustering inte räcker till.
Kontakta oss gärna så ger vi er råd om det tillvägagångssätt som passar er klocka bäst.